Knoglesund

Er du knoglesund?

Der er mange omstændigheder, der spiller ind når du skal være knoglesund. Det daglige kalkindtag, fysisk aktivitet, alder og bestemte typer medicin er alle faktorer, der har stor betydning for, dine knogler. Du kan selv spille en aktiv rolle, når det gælder om at vedligeholde dine knogler.

Mælkeprodukter er en god kilde til kalk. En skrive ost eller 100 ml mælk indeholder ca. 120 mg kalk. Hvis du ikke får nok kalk igennem din nuværende kost, vil det være en god ide at lave en kostomlægning. Du kan også overveje at tage et dagligt kosttilskud. Du kan nemlig selv gøre meget, når det gælder om at vedligeholde dine knogler og blive mere knoglesund.

Med Futura kalktilskud kan du nemt supplere kosten med ekstra kalk. Der findes flere varianter, så du kan vælge den variant, der passer til dit behov.

Alle Futura kalktilskud er produceret på Orklas egen fabrik lige her i Danmark under farmaceutisk kontrol.

3 tips til at blive mere knoglesund:

• Sørg for at drikke mælk eller spise mælkeprodukter hver dag, da de tilfører kroppen kalk. Sesamfrø, mandler, tofu, tang og grønkål er fødevarer, som også er rige på kalk. Kalk er nødvendigt for at vedligeholde normale knogler.

• Dyrk regelmæssig motion og sørg for at få mest mulig bevægelse ind i dine daglige rutiner. Det kan du gøre ved at løbe en tur, spille fodbold med børnene eller noget andet, som gør dig glad. Måske er det svært at finde tid til motion i den travle hverdag. Men du kan for eksempel tænke over din arbejdsstilling. Hvis du har kontorarbejde, er det en god ide at stå op ved skrivebordet flere gange om dagen. Du kan også vælge elevatoren fra og tage trapperne i stedet.

• Spis de fede fisk så du får nok D-vitamin. Fede fisk som laks, sild og makrel er rige på D-vitamin. Du kan også få D-vitamin ved at gå en tur ude i solskinnet. D-vitamin bidrager til at vedligeholde normale knogler.

Får du en sund og varieret kost hver dag?

Vi har alle brug for mad, der er rig på kalk og D-vitamin. Vi skal gerne have 800 mg kalk om dagen. Kalk fås fra forskellige kilder i kosten og fx også fra vand.

3 tips til at huske dit kosttilskud:

• Skab en fast rutine, så du tager dem på det samme tidspunkt – hver dag – det kan fx være i forbindelse med et måltid, da kalk helst skal tages sammen med mad.

• Stil glasset med dit kosttilskud et sted, hvor du kan se det.

• Sæt en påmindelse på din telefon, indtil det er blevet en god rutine i hverdagen.