Omega3 fiskeolie

Fiskeolie – godt for hjernen, hjertet og synet

Intet kan erstatte god og varieret kost, men vil du være sikker på, at du får nok af bl.a. Omega-3, kan et tilskud i form af fiskeolie være en god idé. Fiskeolie har mange gode egenskaber, men det er især godt til vedligeholdelse af hjerne, hjerte og syn.

En ægte hjernevrider – godt for hjernen

For at hjernen kan fungere, skal den bruge fedt – men det skal være den rigtige form for fedt. Fedtsyren DHA, som fiskeolie bl.a. består af, bidrager til at vedligeholde en normal hjernefunktion. Den gavnlige effekt opnår du ved at indtage 250 mg DHA dagligt.

Hold din hjerne skarp

DYRK MOTION – din krop og hjerne bliver gladere, når du bevæger dig og dyrker motion. Prøv for eksempel også at vinterbade – du får frisk luft, dagslys og masser af endorfiner – og du bliver hurtigt afhængig af det kolde gys.

SPIS SUNDT – Følg kostrådene: Omega-3 fedtsyren DHA, bidrager til at vedligeholde hjernens normale funktion. Denne fedtsyre findes særligt i fede fisk.

VÆR NYSGERRIG – kast dig ud i nye oplevelser, lær noget nyt. Læs bøger, gå til foredrag og tag en tur i teatret. Mød nye mennesker.

SOV GODT – din hjerne regenererer, mens du sover og danner nye celler. Søvn er vigtig for korttidshukommelsen og dermed evnen til at lære nyt. Sov helst 7-8 timer hver nat.

Hjertegode grunde til at spise fisk

Fiskeolie er godt for hjertet, fordi fedtsyrerne EPA og DHA bidrager til en normal hjertefunktion. Den gavnlige effekt af fiskeolien opnås ved et dagligt indtag på 250 mg EPA OG DHA om dagen.

Du kan selv gøre meget for din hjertesundhed:

DROP RØGEN: Sociale sammenhænge, og rammerne vi indgår i, har stor betydning for, om vi ryger. Vi har brug for gode rammer til at nå i mål med at kvitte den dårlige vane.

SUND MAD: Husk grøntsagerne og frugterne hver dag og brug gerne tallerkenmodellen. Fordelingen på din tallerken bør være: 1/5 kød, fjerkræ, fisk, æg og sovs, 2/5 brød, kartofler, ris eller pasta, 2/5 grøntsager.

ALKOHOL: Undgå de genstande hvor du lige så godt kunne drikke noget andet. Drop for eksempel øllen til frokost eller den ekstra genstand på vej ud ad døren, når festen er ved at slutte. Du kan også vælge ikke at drikke på bestemte dage eller tidspunkter. Sundhedsstyrelsen anbefaler maks. 7 genstande pr. uge for kvinder og maks. 14 genstande pr. uge for mænd.

MOTION: Kredsløbstræning sørger for, at du træner hjertemuskulaturen, så det kan pumpe mere blod/ilt ud i kroppen. Sørg for at være fysisk aktiv minimum 30 minutter om dagen og minimum 2 gange om ugen dyrke fysisk aktivitet ved høj intensitet.

RO og GLÆDE: Sæt tempoet ned når du har fri. Gå en tur i skoven eller ved havet. Dans i stuen til noget musik der gør dig glad. Tilbring tid sammen med dem du holder af.

Fiskeolie til synet

Det er ikke lige til at se det på fiskeoliekapslerne, men fiskeolie er også godt for synet. Fedtsyren DHA, som fiskeolie bl.a. består af, bidrager til at vedligeholde et normalt syn. Effekt opnår man ved at indtage 250 mg DHA om dagen.

3 tips til et godt syn

SPIS FRUGT OG GRØNT – Sørg for at få Vitamin A som bidrager til at vedligeholde et normalt syn. Det findes især i mørkegrønt og orangefarvet frugt og grønt. Ex spinat, grønkål, abrikoser, meloner og gulerødder.

DRIK RIGELIGT VÆSKE – Drik rigeligt med vand hver dag. Hvis dine øjne klør eller føles tørre, kan det være et tegn på, at din krop har brug for mere vand. Te, juice og lidt kaffe tæller også med i regnskabet.

BRUG SOLBRILLER – Sørg for at beskytte dine øjne med solbriller i stærkt sollys. Med alderen forandrer de små blodkar i øjnene sig, og nethinden synker lidt sammen. De sanseceller der registrerer lys i øjnene, bliver mere følsomme.

Vidste du?

At alle fiskeolie tilskud på det danske marked er kontrolleret, sådan at du kan være sikker på, at indholdet af tungmetaller er meget lavt, og at olien ikke er harsk. Husk at opbevare din fiskeolie ved stuetemperatur og ikke i direkte sol – overhold sidste anvendelsedato, som du finder på pakken.